2009/07/09

第1晚 【希臘 Greece】


2009年 7月 9日(四) 晚上7:30~9:00
主講者:路得(Ruud Matthes)
因為創作讓我有很多旅行的機會遇到許多人事物一般藝術家給人的印象是喜歡美麗的事物當然美麗的風景的確是非常吸引我駐足甚至是變成版畫作品永遠停留在紙上。
÷旅居希臘÷

記得1977年第一次到希臘時,從天空、建築物到花朵整個都是色彩鮮豔活潑非常吸引我,給我很多靈感。和我家鄉的單調沉靜非常的不同,所以我決定移居希臘。但剛開始我不知如何移民,只是常到希臘素寫然後帶回家鄉。1989年決定如果現在再不移民或許以後就不會再有此決心了。當時我已經有十年作銅板畫的經歷所以扛著工具和畫作全隨我到異鄉-希臘。
剛移民至希臘的第二大城市(希臘文Thessaloniki/ 英文Salonica)時當時有家鄉人建議我教英文,但最後邊打工邊過活跟當初渡假時看到美好的一面是完全不同的,是全新的挑戰。原本想二、三年生活就會安定(有穩定工作收入)然後專心作藝術,但是事與願違,很多年後才找到教書工作。雖然生活一直沒有固定但第二年就開始創作,借一位當地藝術家的工作室免費用他的工具及空間。當時我的居處是在山邊突起處,窗戶望出去是一整面的海及一整面的城市,那畫面一直到現在都還印象深刻。
日落時的庭院/2003 /版畫/Lino print
在希臘住家的一些事物。畫面有鄰家小朋友的腳印、花園裏的樹。四周的四條色塊是日落的感受,我習慣將眼睛看到的具像形體物加上抽象的想像。
傍晚的奧林匹斯山散步/2003/木板畫
從家的窗口可看見這座山,當時海邊散步時遠眺山景的模樣。

÷在台灣÷
在法國時有次閱讀到一本關於中國山水畫的書。裡面介紹了道家思想及中國情感及哲學觀,這令我十分嚮往,之後有一機會來到台北國際藝術村進駐。當時進駐的有舞蹈、影像、等等的藝術家,在那邊的生活多采多姿更讓我加深了對台灣的好感與好奇,之後我又刻意申請了一些進駐機會來到了台灣的台東、嘉義。這次來藝術兵營演講前又和好友SUSU到太魯閣領略了美麗的東海岸呢。

嘉義釣蝦場/照片
這最令我感到有趣,人們在游泳池釣魚後立刻料理來吃,人們在池畔聊天用餐。
太魯閣/照片
感受到大自然的能量,之後用這圖片來做成版畫。
鯉魚池/照片
池裏養著金魚,這也是絕不會在希臘見到的景象。
2006/野柳/照片
不可思議的地景,深深感動讚嘆。

÷版畫技巧÷
先前在台北淡水的竹圍工作室進駐時,看到有藝術家用Epson機器列印照片在一種rice paper(直譯:米紙,但不知正確名稱)上。這種紙也會被用在版畫上所以我立刻想到也可以用它來做列印和版畫兩種技法合併。這又像在呈現人工和科技兩種反差的感覺,而且不管到什麼地方都可以不用擔心工具,影印機器隨處可見,真的是可以非常簡單製作的方法。

夕陽/2009/版畫Lino print+輸出列印
先列印夕陽照片在手工褚樹紙上,另一張紙上再用Lino print技法印上 ×。結合即完成。

拍婚紗/2007/列印輸出在Rice paper後墨水畫
在板橋藝術進駐時,常看到有人拍婚紗。

童年遊戲/2007/列印輸出在Rice paper後墨水畫
看到水我回憶起小時後玩的遊戲,父親開車帶著全家,在這一艘小船到附近的河流小溪玩船。
循環/2007/列印輸出在Rice paper後墨水畫
我們吃東西後的垃圾。消費的循環。
2007/列印輸出在Rice paper後墨水畫
有時候我想飛翔在空中

÷裝置作品÷
有時也會做一些裝置的作品,但我習慣用當地素材,簡單又環保而且會對當地更加多一些了解。
1995/希臘Asvestohori(石灰石的城市)/裝置
我常移動或許這是我想排成飛機的動機吧。也或許我們有時候會想家但在家時卻又想離開。
2007/台北竹圍工作室/塑膠箱、竹子
地球暖化造成海水上漲,當海水上漲時這塑膠箱做的城市就可以浮起。
伊朗/2005/伊朗藝術進駐/冰、羽毛
羽毛被冰封住冰溶化後羽毛在度被風帶走消失。我本來想在家鄉做這個理念的沒想到卻在伊朗實現。
………………………………………………………………………………………….
÷創作理念÷
對我而言,藝術的本質是可以傳遞情感。在我的視覺藝術裡,我試著創作出透過一些特殊經驗下的情感所傳遞出來的影像。這些經驗大多來自日常生活,或一些我常去的地方。而這些特殊的經驗都必須來自一種十分強烈的情感衝擊。當它真的出現時,我嘗試找出存在的基本元素、本質以及我們之間的關係。一但我下定決心,這個創意過程便在我尋找可以激發本質的影像中展開。在我的傳達視覺的媒介中,我努力的追求簡單與直接,因我認為這會讓作品的衝擊更加強烈。
透過藝術進駐我有幸能到不同的地方生活,我喜歡有這樣的經驗。比方說希臘人們比較自我絕對不會出現的事:在台灣大家追著垃圾車跑的情形、日本公車突然煞車時司機會向乘客道歉,等等。
台灣有很多很美的地方,希望我能常常回來台灣,甚至在台灣擁有一小塊地用當地的植物做紙然後印上我的版畫作品。當然這一切都要能和當地人分享這才是生活的樂趣。
How to translate my personal experience of a landscape and my relation to it into an image is a major theme of my work. My art is about emotions, in the images I create, I try to depict the emotions that a certain landscape evokes in me, with this I strive for simplicity, leaving out everything that is superfluous, because I think this makes the impact of my work stronger.

My basic means of expression is printmaking; recently I started using digital images, which I also combine with traditional printmaking techniques. Occasionally I make site specific installations.How to translate my personal experience of a landscape and my relation to it into an image is a major theme of my work. My art is about emotions, in the images I create, I try to depict the emotions that a certain landscape evokes in me, with this I strive for simplicity, leaving out everything that is superfluous, because I think this makes the impact of my work stronger.
My basic means of expression is printmaking; recently I started using digital images, which I also combine with traditional printmaking techniques. Occasionally I make site specific installations.

Resume of Ruud Matthes./路得小檔案
Ruud Matthes was born in 1948 in Amsterdam, Holland. From 1972 – 1979 he studied Social Pedagogy at the University of Amsterdam, during this period he also followed courses in printmaking, at the Free Academy in The Hague (1975), at the International Summer Academy in Salzburg (1976), and at ‘Atelier 17’ of S.W. Hayter in Paris (1978).
In 1979 he opened his own graphic workshop in Amsterdam, in the same year he started to work (part-time) as a creative therapist in a mental hospital in Utrecht, which he did until 1985.

In 1977 he visited Greece for the first time, its landscape became one of the main sources of inspiration for his work. In 1989 he moved to live there permanently, settling in Thessalonica.
In this city he had several solo exhibitions, and he participated in many group exhibitions.
He taught printmaking at different institutions, and was a guest-teacher at the School of Fine Arts of St.-Etienne at the French Institute in Thessalonica.
He participated in two ‘land art’ exhibitions, in Nea Redestos (1994), and in Asvestohori (1995).
In 1997 he helped to establish the Printmaking Center ‘Ilios’, where he worked as an intaglio printer, and taught evening classes.

While living in Greece, he visited frequently the island of Scopelos, often staying there for longer periods; in 2000 and the first half of 2001 he lived there permanently. The island has been an inspiration for many of his works.

Working experience abroad.
-Spring 2004, for two months visiting artist at the Printmaking Department of Seika University in Kyoto, Japan..
-July 2005, for two weeks artist-in-residence at the Paradise International Art Centre in Poloor, Iran.
-2006, artist-in-residence at Taipei Artist Village.
2007, artist-in-residence at Bamboo Curtain Studio, Zhuwei.
2007, artist-in-residence at 435 International Artist Village, Banciao City.
2008, artist-in-residence at ComPeung, Doi Saket, Chiang Mai, Thailand.

Ruud出生於荷蘭阿姆斯特丹(1948)
1979畢業於阿姆斯特丹大學社會科學系專供藝術治療(Social Pedagogy at the University of Amsterdam),後服務於精神病醫院-Utrecht藝術治療師6年
求學及工作期間他在阿姆斯特丹及巴黎學習版畫後也在自家成立版畫工作室.
1989因被希臘風景所迷決定搬至希臘..
在希臘期間他介入許多當代藝術展成為專業藝術家並與希臘第二大城市官方建立‘Ilios’國際進駐 版畫工作室並開課授課,吸引許多國際藝術家來進駐包含來自台灣的藝術家
自2004他開始進駐不同國家的藝術村包括
2004年的日本Kyoto-“ Seika University in Kyoto, Japan.”
2005伊朗-Paradise International Art Centre in Poloor, Iran.
2006台北國際藝術村
2007台北竹圍工作室 板橋435國際藝術村
2008 泰國清邁”ComPeung, Doi Saket”藝術村
※相關連結

沒有留言: